مجله شماره 94

 

 

گفتگویی با پوری بنایی در سال 1357: 110 تا 115 تا فیلم بازی کردم

گوگوش و پوری بنایی

 هنرپیشگی شما از چه سالی شروع گردید؟

تقریبا 14 سال است از سال 1342

 

از کارت راضی هستی؟

بله راضی هستم. زیرا به این کار عشق می ورزم.

 

نام اصلی ات چیست؟

نام اصلی من صدیقه بنایی است.

 

میزان تحصیلاتت چقدر است؟

آخرین مدرک تحصیلی من دیپلم ادبی است و یکسال نیز در آمریکا دوره زبان گذرانده و موفق به اخذ دیپلم زبان شدم.

 

آیا تابحال ازدواج کردی و ثمره آن چیست؟

من فقط یکبار پای سفره عقد نشستم ولی عقدی صورت نگرفت چون ازدواج نکردم فرزندی ندارم.

 

آیا هنوز هم با گوگوش مانند سابق دوست هستی؟

خیر، دوستی ما مثل گذشته نیست بنظر من وقتی دوستی پاک و صمیمی که بین دو نفر هست، از بین رفت همه چیز خود به خودی از بین می رود.

 

آیا موقعی که خواستی هنرپیشگی را دنبال کنی با مخالفت خانواده ات روبرو شدی؟

چرا، اوایل خانواده من مخالف بودند و خیال می کردند که خدای ناکرده مشکلاتی پیش می آید. ولی خوشبختانه با راه صحیحی که در پیش گرفتم، از مخالفت ها دست برداشتند و پدر و مادرم جزو اولین کسانی هستند که به تماشای این فیلم ها می روند و جالب اینجاست که آنها برایم هدیه می فرستند.

 

انگیزه سفرت به کربلا چه بود؟

فقط برای زیارت بود. چون سال های متمادی آرزو داشتم که به پابوس حضرت علی (ع) امام اول شیعیان بروم.

 

اولین فیلمی که بازی کردی کدامست؟

عروس فرنگی.

 

تاکنون چند فیلم بازی کردی؟

روی هم 110 تا 115 تا فیلم بازی کردم.

 

چرا در سریال های تلویزیونی بازی نمی کنی؟

برای بازی در سریال های تلویزیونی قرداد بسته ام که انشاءالله بزودی بمعرض نمایش در خواهد آمد و اگر سریال های خوب دیگری باشد، در آن شرکت خواهم کرد.

 

از بازی در کدام فیلم ها راضی هستی؟

خوشبختانه اکثر فیلم هایی که بازی کرده ام، موفق بوده بخصوص فیلم های خداحافظ تهران، عروس فرنگی، اما یک فیلم من بنام مهرگیاه کار نکرد و فیلم زنبورک کمی موفق و غزل متوسط بوده، ولی از کارم در مهرگیاه و خداحافظ تهران خیلی راضی هستم.

 

مجله دختران و پسران /شماره1009/خرداد 1357

 

 

دو پیشكسوت موسیقی تجلیل می‌شوند

استاد فرامرز پایور

در اختتامیه نهمین جشن خانه موسیقی از فرامرز پایور و هوشنگ استوار به عنوان دو پیشكسوت موسیقی تجلیل می‌شود.

در مراسم اختتامیه جشن نهم خانه موسیقی كه در تالار وحدت برگزار می‌شود از فرامز پایور و هوشنگ استوار با اهدا تندیس زرین جشن خانه موسیقی تجلیل به عمل می‌آید. نهمین جشن خانه موسیقی با اجرای برخی از گروه‌های موسیقی و سخنرانی داریوش پیرنیاكان دبیر این دوره جشن و محمدرضا شجریان و اهدای تندیس خانه موسیقی به بهترین‌های موسیقی امشب برگزار می‌شود. منبع

 

 

اركستر ملی برای همایون خرم نواخت

فرهاد فخرالدینی

اركستر موسیقی ملی به رهبری فخرالدینی، در آخرین اجرای خود با حضور همایون خرم به اجرای آثار جاودانه این آهنگساز پرداخت. اركستر ملی به رهبری فخرالدینی و خوانندگی سالار عقیلی آخرین اجرای خود را در سومین روز نهمین جشن خانه موسیقی به روی صحنه بردند.

در این اجرا كه با حضور همایون خرم و صدیق تعریف برگزار شد، اركستر با تاخیر 20 دقیقه‌ای به روی سن آمد و قطعه بی‌كلام طرب انگیز را اجرا كرد بعد از آن سالار عقیلی به دعوت فخرالدینی و با تشویق‌های مردم به روی صحنه آمد و شروع به اجرای قطعه شبگرد به آهنگسازی حبیب‌الله بدیعی كرد، این خواننده بعد از اجرای اولین بیت از این قطعه به همایون خرم كه در مقابل سن نشسته بود، ادای احترام كرد و به اجرای مابقی این آهنگ پرداخت.

در ادامه این كنسرت، اركستر در بخش اول قطعاتی چون رنگ بیات شیراز با تنظیم علی اكبر قربانی، ساحل به آهنگسازی امیرحسین زندیان با شعری از بیوك ملكی و تنظیم شهرام توكلی، گزیده‌ای از موسیقی سریال امام علی (ع) به آهنگسازی فخرالدینی باشعری از سعدی و سرود رودكی به آهنگسازی طالب خان شهیدی با شعری از رودكی را اجرا كردند.

به گزارش فارس، بخش دوم كنسرت با اجرای یك قطعه بی‌كلام آغاز شد و با آمدن سالار عقیلی به روی سن قطعاتی چون حالا چرا به آهنگسازی روح الله خالقی با شعری از شهریار و تنظیم فخرالدینی، سلام شیراز به آهنگسازی علی اكبر قربانی با شعری از شهریار،قطعه بی‌كلام بخارا به آهنگسازی طالب خان شهیدی، زلف كج به آهنگسازی شیدا و با تنظیم مهرداد دلنوازی براساس اشعاری از شیدا و وای از شب من به آهنگسازی همایون خرم با شعری از رهی معیری و تنظیم شهرام توكلی را اجرا كردند.

سالار عقیلی در تمام طول اجرای قطعه «وای از شب من» همایون خرم را مخاطب خود قرار داده بود كه پس از اتمام به درخواست فخرالدینی همایون خرم در میان حاضران بلند شد و با تشویق‌های مردم فخرالدینی و عقیلی به آهنگساز این قطعه ادای احترام كردند.

اركستر ملی اجرای خود را با قطعه دختر كولی به آهنگسازی عباس شاپوری و با شعری از معینی كرمانشاهی به پایان رساند و همانند تمامی كنسرتهایش برای احترام به مخاطبان به منظور درخواست قطعه ای ایران، اركستر نیز آن را نواخت. آخرین اجرای اركستر ملی در جشن نهم خانه موسیقی شب گذشته در تالار بزرگ كشور به پایان رسید. منبع

 

 

یادی از روح انگیز

اگر بخواهیم در مورد بانو قمرالملوک وزیری صحبت کنیم شایسته است که خوانندگانی که همدوره ی او بوده و به نوعی رقیب ایشان بوده اند صحبت کنیم. یکی از این خوانندگان که صدایی دلنشین ولی نه در وسعت صدای قمر داشت بانو روح انگیز می باشد که توسط سپانلو٬ یکی از شاگردان کلنل وزیری کشف شد و جزء گروه کلنل به حساب می آمد.

نام اصلی ایشان بتول عباسی بود و بسال 1283هـ ش در شیراز متولد گشته است و در سال 1363 هـ ش درگذشته است. او سال ها  با کلنل وزیری همکاری کرد و روح انگیز نامی است که کلنل برای او انتخاب کرد. او از سال 1319 (سال تاسیس رادیو) با این موسسه همکاری داشت و همراه با تار مرتضی نی داود، پیانوی مرتضی محجوبی و بعدها یا گر وه همنوازی سرخوش برنامه هایی اجرا کرد. روح انگیز از اولین خوانندگانی است که در قطعه های دو صدایی آواز ایرانی که با ابتکارکلنل وزیری ساخته شده شرکت کرد و آثاری از خود به جا نهاد همچنین او از اولین خوانندگانی است که برای کودکان قطعه هایی به یادگار گذاشته است و قطعه لالایی، گنجشک، تاتایی و مادر را که ساخته ی وزیری بود در صحفه خوانده است.

روح انگیز از نظر کلنل وزیری خواننده ای بس بزرگ بود. اما قمر که در آرزوی همکاری با وزیری می سوخت و به همین دلیل نام فامیلی وزیری را برای خود برگزید٬ ولی کلنل وزیری حتی یک تصنیف هم برای او نساخت و هرگز با او کار نکرد - در شمار خوانندگانی بود که از سوی وزیری به در یافت صفت بازاری نایل آمد. در حالی که اگر به روح انگیز نمره ی بیست تعلق گیرد٬ نمره ی قمر قطعا صد خواهد بود. قمر نه فقط در حد چشمگیری از از روح انگیز برتر بود٬ که بر همه ی خوانندگان ایرانی (از زمان خود قمر٬ تا امروز) هم برتری دارد. شاید فقط بتوان طاهرزاده را از این میان استثنا کرد. آن هم با قدری اغماض و تسامح و الا برخی قمر را حتی از طاهرزاده برتر می دانند.

تفاوت قمر و روح انگیز آنقدر اشکار است که حتی شنوندگان معمولی و نا آشنا به رموز و پیچایش های آواز متوسع ایرانی٬ آن را درک خواهند کرد و قمر را بسی برتر از روح انگیز خواهند دانست.

به هر حال متاسفانه روح انگیز هم پس از مدتی همانند قمر٬ با ظهور خوانندگان جدید مورد بی توجهی قرار می گیرد و کمکار می شود. همانطوری که خودش دلایل آن را در عکس و مقاله ی بالا می گوید. به گفته ی نواب صفا در مراسم شب هفت قمر که مراسمی محقر در محوطه وزارت اطلاعات روبروی استودیو ی شماره ی هشت برگذار شد٬ عده ای از کارمندان و چند تن از نویسندگان با حضور معینیان حضور یافتند. استاد روح الله خالقی در مورد ارزش هنری قمر سخن گفت و پس از آن خانم روح انگیز به همراه تار مرتضی خان نی داوود یار جدانشدنی قمر غیر از آواز یکی از تصانیف قمر را هم اجرا کرد و این اجرای آوازی از سوی روح انگیز در همین مراسم موجب شد که از او برا شرکت در برنامه ی (شما و رادیو) که روزهای جمعه پیش از ظهر پخش می شد دعوت بعمل آید٬ زیرا در این مراسم همه ی مسوولان متوجه شدند که روح انگیز هنوز هم خوب می خواند. منبع

 

 

داوود رشیدی: حاضر به همكاری هستیم

داوود رشیدی

رییس انجمن بازیگران سینمای ایران گفت: شورای عالی تهیه‌كنندگان بهتر بود قبل از آنكه اعتراضشان به دستمزد بازیگران را رسانه‌ای كند، با شورای مركزی انجمن جلسه‌ای را برگزار می‌كرد.

داوود رشیدی در واكنش به سخنان سخنگوی شورای عالی تهیه‌كنندگان اظهار داشت: باتمام احترامی كه به آقای محمدی و شورای عالی دارم از اخطاری كه این چنین به انجمن بازیگران در رسانه‌ها مطرح شده است تعجب می‌كنم! در واقع بهتر بود قبل از این‌كه اخطاری داده شود با ما جلسه‌ می‌گذاشتند و بعد اگر خلاف می‌كردیم اخطار می‌دادند.

او با بیان اینكه، این لحن تهدیدآمیز هیچ‌مشكلی را حل نمی‌كند، افزود: انجمن بازیگران از صنوف مهم خانه‌ی سینما و دارای قدرت است و اصلا اجازه نمی‌دهیم كسی ما را تهدید كند.

رشیدی تاكید كرد: باید جلسه می‌گذاشتیم و راه‌حلی پیدا می‌كردیم. نه این‌كه ما را كنار دیوار بگذارند و دستور آتش دهند. هنوز تقاضایی از ما نشده است و اگر می‌شد با كمال میل می‌پذیرفتیم، الان هم با توجه به این‌كه تهدید شدیم برای نگه‌داری سینمای خوب حاضر به همكاری هستیم.

رییس انجمن سینماگران با اظهار‌نظر درباره‌ی افزایش غیرمنطقی دستمزد بازیگران سینما گفت: فكر می‌كنم در این میان موضوع عرضه و تقاضا مطرح است، اگر تهیه‌كننده‌ای خواهان حضور بازیگر خاصی است و او دستمزد غیرمنطقی طلب می‌كند به خود آن بازیگر و تهیه‌كننده بر می‌گردد و اجباری نیست به حرف كسی كه دستمزد بالا می‌خواهد گوش كرد و در واقع ضعف تهیه‌كننده است كه به شانتاژ یك بازیگر تن می‌دهد.

رشیدی سخنانش را نظر شخصی خود اعلام كرد و گفت: شورای عالی هنوز از انجمن بازیگران تقاضایی نداشت و اگر خواستند جلسه می‌گذاریم و راهكار منطقی پیدا خواهیم كرد. او در پایان تاكید كرد: مسوولیت ما دفاع از بازیگر است و به‌صورت منطقی باید از او دفاع كنیم. منبع